“Omvangrijk en uitdagend: Mauritskade Hotel”

Gepubliceerd op 25 mei 2016.

De transformatie van een historisch karakteristiek en beeldbepalend gebouw uit 1916 tot een hotel van nu.

Vraag het maar aan Mark Moerdijk, die namens Pleijsier Bouw Nijkerk als coördinator verantwoordelijk was voor het project Mauritskade Hotel in Amsterdam. Een omvangrijk project, zeker. Uitdagend ook, op zijn zachtst gezegd. Het betrof immers de transformatie van een historisch karakteristiek en beeldbepalend gebouw uit 1916 – onderdeel van de Universiteit van Amsterdam waarin het voormalige Laboratorium voor de Gezondheidsleer was gevestigd – tot een hotel van nu.

Een wereld op zich

Dat klinkt niet alleen als een hele operatie, dat was het ook. Mark Moerdijk: “Dat kun je wel zeggen. Maar het was zeker ook een heel leerzame operatie. Leerzaam in die zin dat ik nu nog meer dan voorheen weet – dit is niet mijn eerste hotelproject – dat de hotelwereld qua bouwen en verbouwen toch een wereld op zich is. Waarin alles wat je doet, of niet doet, heel gevoelig kan liggen. Alles luistert nauw. Alles heeft consequenties. Voor alles. Ik begrijp dat wel, want op de dag dat je open gaat, dat er gasten over de vloer komen, moet alles kloppen. Tot in de puntjes. Je kunt je geen misstap veroorloven. Want één wanklank, één negatieve beoordeling en je staat op achterstand. Zeker in deze tijd van social media.”

Even wat feiten op een rij. Zomer 2014 begon het sloopwerk aan het project. Anderhalve maand later kon begonnen worden aan de wederopbouw. Januari dit jaar werd het pand opgeleverd aan de opdrachtgever COD (Cradle of Development). Een maand later aan Generator Hostels, de exploitant. 10 en 11 april werd er tijdens een zogeheten stresstest proefgedraaid. Weer een week later was de officiële opening.

Daarmee was Amsterdam een nieuw hotel rijker: het Mauritskade Hotel of, zoals het inmiddels officieel heet, Generator Amsterdam, onderdeel van Generator Hostels. Goed voor 168 twee- en vierpersoonskamers. Met plek voor 564 gasten. Die niet alleen in hun kamers maar ook in tal van gemeenschappelijke ruimtes kunnen verblijven.

Ervaring rijker

Daarmee was Pleijsier Bouw een ervaring rijker. “Een unieke ervaring. Want als er één project is geweest waar wij op alle facetten van onze expertise en vakmanschap zijn aangesproken, om niet te zeggen zijn uitgedaagd, dan was dit het wel. Communiceren – meestal in het Engels – plannen maken, meedenken, afspraken maken, samenwerken… Het was hier bijna dag in dag uit aan de orde.”

“Wij waren echt het centrale punt van het project, de spin in het web. De architect, de opdrachtgevers, onze onderaannemers, interieurarchitecten, ict-specialisten, lichtontwerpers, wie ook maar betrokken was bij het project, voor vragen werd er bij ons aangeklopt. Dat is ook goed, sterker nog, dat moet ook. Want als wij niet overal van op de hoogte zijn, overal bij betrokken zijn, dan gaan dingen een eigen leven leiden. En dat is wel het laatste wat je wilt hebben. Al was het maar omdat elke aanpassing aan het project niet alleen impact heeft op de planning maar natuurlijk ook op het budget.”

Wijzigingsverzoeken

Over die aanpassingen of, zoals ze officieel heten, wijzigingsverzoeken: maar liefst zo’n 150 in totaal zijn er ingediend. Mark Moerdijk: ‘Wijzigingsverzoeken in alle soorten en maten. Van alle betrokkenen. Ja, wat mij inmiddels overduidelijk is, is dat bij een project als dit, een hotel dus, voortschrijdend inzicht bijna aan de orde van de dag is. Of dit kon, of dat kon, of het niet beter zo, of dat het ook zo kon… Iedereen was voortdurend op zoek naar een in alle opzichten steeds optimaler eindresultaat. Aan ons om dat allemaal in goede banen te leiden. En alle betrokkenen zo goed mogelijk van dienst te zijn.”

Dat is gelukt. Zij het, mede dankzij de wijzigingsverzoeken van onze opdrachtgever, met het nodige meerwerk. Zo’n 20 procent ongeveer, daar waar 5 tot 10 procent gebruikelijk is bij projecten van deze omvang. Dit was dan ook de reden dat het project wat langer heeft geduurd dan oorspronkelijk was gepland.

Kwaliteit waarmaken

Mark Moerdijk tot slot: “Om in de hotelsfeer te blijven, als ik terugkijk op het Mauritskade Hotel, dan geef ik het als project talloze sterren. Niet in de laatste plaats omdat het mij, omdat het ons als Pleijsier Bouw van begin tot eind voortdurend scherp heeft gehouden. Omdat het ons heeft aangesproken op alle facetten van onze expertise. En ons voortdurend heeft uitgedaagd om onze kwaliteit waar te maken. Ja, als zich morgen weer zo’n project aandient dan zeg ik: kom maar op, graag! ”

Terug naar het nieuwsoverzicht.